Pracownia malarska
Studio lub atelier to pomieszczenie, w którym pracuje artysta. Często sam, ale bywa, że miejsce dzieli kilku twórców. Jego wygląd i charakter wynikają wyłącznie z indywidualności, zainteresowań i poszukiwań twórcy. Jednak mają też wiele cech uniwersalnych.
Idealne wnętrze powinno być dobrze oświetlone, oczywiście najlepsze jest światło naturalne. Wpadające do środka z okien wychodzących na północ lub północny wschód. Umieszczone wysoko. Dlatego często pracownie bywają na poddaszach. Oprócz dobrego oświetlenia, pracownie powinny być na tyle duże, aby można w nich swobodnie malować nawet sporych wielkości prace. Ważne jest również, aby w trakcie tworzenia można je oglądać z pewnego oddalenia. Móc ustawić modela, martwą naturę i przechowywać obrazy, szkice oraz narzędzia pracy. Ściany powinny mieć naturalne kolory, aby nie zakłócać odbioru barw malowanego dzieła.
Niezależnie od rodzaju malarstwa wyposażenie pracowni jest bardzo podobne. To różne rodzaje podobrazia, zaprawy, farby, pigmenty, substancje służące do ich przygotowania, rozcieńczalniki. W pracowni często znajduje się kilka drewnianych sztalug. Niezbędna w pracowniach malarza jest także paleta, na której miesza się farby w trakcie malowania i pędzle w najróżniejszych wielkościach. Posegrowane i przechowywane w różnych pojemnikach, kubkach, obowiązkowo ustawione włosiem do góry. Również używa się szpachli i wałków malarskich. Często zdarza się tak zwana laska malarska, czyli przedmiot, który artyści trzymali lewą dłonią i wspierali drewnianą ramę obrazu, tak, aby dać oparcie prawej ręce. W pracowni znajdują się także materiały do szkicowania, przyrządy pomocnicze, jak projektory do przenoszenia szkiców na większych powierzchniach. Z własnych obserwacji wywnioskowałem także, że często w pracowniach znajduje się krzesło, które służy nie tylko do odpoczynku i refleksji nad obecnie malowanym obrazem.
Miejsce, w którym powstają dzieła sztuki, ma dla artysty szczególne znaczenie. Dlatego szuka on spokojnej okolicy, oddalonej od miejskiego zgiełku, często gwarantującej ciekawe plenery. Często lokalizacja jest także w miastach, będących częścią życia artystycznego. Miejscem takim w drugiej połowie XIX wieku było np. Monachium, a w XX Paryż, gdzie swoje pracownie mieli wielcy polscy artyści, m.in. Stanisław Wyspiański, Józef Pankiewicz, Olga Boznańska, artysci tworzący Komitet Paryski. Później ważnym miejscem dla malarzy stał się Nowy Jork.
#gajderia #gajderiamagazine #sztuka #pracownia #malarska
via Tumblr http://ift.tt/1G0cMB8
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz